نشست علمی معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با حضور جمعی از طلاب وفضلای حوزه های علمیه اهواز و تعدادی از اساتید و دانش پژوهان با عنوان «نقش ادبیات عرب در فهم متون دینی» در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قربانی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) با اشاره به ضرورت برگزاری نشستهای علمی در حوزه علمیه بیان کرد که ، همچنانیکه در همه ی مجامع علمی یکی از الزامات پیشرفت و ارتقاء علمی را شرکت فعال در چنین نشستهایی میدانند ، طلاب نیز باید خود را ملزم به شرکت در این محافل علمی بدانند .
همچنین ایشان ابراز امیدواری کردند ، در آینده شاهد برگزاری نشستهای دیگری در موضوعات مختلف خواهیم بود.
ایشان با توجه به بیاناتی که مقام معظم رهبری در دیدار مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم بیان کردند ، نوید برگزاری نشستی را در آینده با عنوان «حوزه ی انقلابی» دادند.
در پایان سخنان از قبول زحمت حجت الاسلام والمسلمین قاسمی جهت سخنرانی در نشست علمی «نقش ادبیات در فهم متون دینی» و همچنین دست اندر کاران برگزاری این نشست قدردانی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن قاسمی ، سخنان خود را با روایتی از امام علی علیه السلام پیرامون نیازمندی به کسب معرفت در کارها شروع کرد ، که حضرت میفرماید : «ما من حرکة إلا و أنت محتاج فیها إلی المعرفة.» و اضافه کردند که ادبیات عرب در حوزه نیز از این قاعده مستثی نیست.
ایشان آموختن ادبیات عرب را دارای چهار هدفِ فهم متون ، قرائت صحیح ، نوشتن متن و تفاهم (مکالمه) با دیگران با زبان عربی دانست.
وی در ادامه به تشریح علوم کلیدی از جمله لغت ، صرف ، نحو ، معانی ، بیان و بدیع در ادبیات عرب پرداختند و در غالب مثالهایی از متون دینی ، نقش هر یک از این علوم کلیدی را در فهم متون دینی بیان کردند.
حجةالاسلام والمسلمین حسن قاسمی در سخنان خود به دو جریان اشاره کردند . اولین جریان ، راه افراط و دومین جریان ، راه تفریط را در پرداختن به ادبیات برگزیده است.جریان اول عمر خود را صرف تحصیل در ادبیات عرب که خود این علم مقدمه ای برای ذی المقدمه میباشد، در صورتی که هیچ وقت به ذی المقدمه نمیرسد و همچنین جریان دوم که نگاهی تفننی و گذرا به ادبیات عرب دارد.
ایشان در نقد کتب ادبیات حوزه بیان داشتند که کتب حوزه جواب گو میزان دانش مورد نیاز طلاب می باشند اما نکته ای که در خور نقد می باشد آن است که بیان این کتاب ها سخت و نارساست . لذا طلاب و اساتید باید بتوانند دست به نگارش کتب جدید ادبیاتی با بیانی ساده بزنند .
پایان بخش این نشست ، به پرسش و پاسخ پیرامون موضوع نشست اختصاص داشت.